Fong-Leng

Mathilde

“In een creatie van Fong Leng kan ik eindelijk van mijzelf de vrouw maken die ik werkelijk wil zijn.”

Gezien bovenstaande uitspraak van Mathilde, mag haar vriendin Fong-Leng niet ontbreken op de Expositie Mathilde.
Mathilde en Fong-Leng waren vriendinnen. Zij inspireerden elkaar. Mathilde, Willink en Fong-Leng vormden een bijzondere drie-eenheid.
Lisette de Zoete schrijft daarover het volgende in haar boek ‘Mathilde. Muze, Mythe, Mysterie’.

Sprookjes

Dat Mathilde zich kleedt in de creaties van Fong-Leng ervaart zij zelf niet als een luxe, maar als een welbewuste keuze. Een ander koopt een keuken, een auto of leidt een luxe leven. Mathilde daarentegen collectioneert kunst. ‘Een rijke vrouw heeft het makkelijk’, stelt ze, ‘die hoeft niet te kiezen, Willink is niet rijk. Ik ben volkomen afhankelijk van hem. Ik moet kiezen. Geen auto, geen drank, geen sigaretten, wél Fong-Leng’.
Het kopen van de creaties heeft haar naar eigen zeggen gesublimeerd. De creaties worden haar leven. ‘Ik heb altijd al van sprookjes gehouden’, concludeert De Muze. ‘Misschien daarom deze liefde voor kleding’.
Willink beantwoordt Mathildes sprookje. Vanaf de eerste ontmoeting met Fong-Leng zal het echtpaar Willink in de daarop volgende jaren, een periode die net geen vijf jaar beslaat, zevenendertig Fong-Leng creaties aankopen.

Mobiel kunstwerk

Wanneer haar in 1976 in een radio-interview wordt gevraagd of Mathilde zich vroeger ook al verkleedde, laat zij duidelijk weten dat van verkleden in haar geval geen sprake is. “Wel, ik verkleed mij nimmer. Ik vind verkleden echt passen bij mensen die in het dagelijks leven niet durven dragen of doen wat ze zouden willen en dan gelegenheden aangrijpen zoals carnaval, partijtjes of wat dan ook, om zich te kunnen verkleden en een keer te kunnen pronken of wat dat ook moge zijn. Ik noem het dus, zoals ik mijzelf nu momenteel kleed, een vorm van kunst. Want ik vind dus dat Fong Leng mobiele kunstwerken schept. Ik koop haar kleding niet om op te vallen. Ik draag haar kleding niet om wat te zijn. Ik doe het uit een eigen gevoel voor schoonheid. Omdat het een werkelijk kunstwerk is, gelijk een schilderij van Willink. Kleding dragen van Fong-Leng is lopen in een mobiel kunstwerk. “

De organisatoren van de expositie Mathilde in Ruurlo zijn bijzonder blij met de medewerking van Fong-Leng, waardoor haar creaties deel uitmaken van de expositie en daarmee bovenstaande woorden van Mathilde onderstrepen.

In Museum MORE / Kasteel Ruurlo zijn ook creaties van Fong-Leng te bewonderen.

Ontwerpen


Fong-Lengs creaties zijn gemaakt van leer, suède, zijde, maraboeveren en bont en de materiaaltechnieken die zijn gebruikt zijn applicatie, incrustatie, matelassé, smokwerk en plissé. Meestal hebben de ontwerpen een figuratieve afbeelding erop. Fong-Leng is vooral bekend geworden door haar robe manteau voor vrouwen. High-society en extravagante vrouwen als Mathilde Willink en Kate Bush droegen de kleding van Fong-Leng. De robe manteau kreeg namen als Straalmantel, Nijinski, Paradijsvogel en Luipaardmantel.